sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Tuleje ślizgowe

4.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (12 głosów)
Tuleje ślizgowe

Wykonane z tworzyw sztucznych tuleje ślizgowe z powodzeniem zastępują w niektórych rozwiązaniach łożyska. Dawniej, stosowano głównie brąz do produkcji tego typu tulei, jednak obecna technologia oraz innowacyjne tworzywa, które gwarantują dobre smarowanie, wyparły brąz jako materiał na tego typu produkty. Obecnie tuleje ślizgowe tworzy się głównie z takich materiałów jak PTFE, czyli teflon, który ma bardzo dobre właściwości samosmarujące oraz POM, który także doskonale sprawdza się jako materiał na tuleje ślizgowe. Dzięki strukturze oraz budowie obu tych materiałów, tuleje ślizgowe cechuje bardzo duża wytrzymałość oraz odporność na bicie osi i wałków.

Zalety i wady stosowania tulei ślizgowych

W ciągu ostatnich kilku lat tuleje ślizgowe znacząco zyskały na popularności. Wynikiem tego jest oczywiście rosnąca wytrzymałość materiałów, z których są tworzone. Zarówno teflon, czyli PTFE, jak również POM, to materiały cechujące się nie tylko dobrymi właściwościami smarownymi, ale również niezwykle wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Tuleje ślizgowe wykonywane są tak, aby umożliwić osadzonemu w nich wałkowi lub osi poruszanie się wzdłużne oraz zapewniając lekkie luzy przy osadzeniu, dzięki czemu wałek lub oś swobodnie się obraca.. Zaletą stosowania tulei ślizgowych jest z pewnością niski koszt, dzięki czemu są one stosowane do mechanizmów mniej wymagających pod względem zachowania osiowości oraz przenoszonych obciążeń. Dodatkowo, brak konieczności smarowania oraz ich konserwacji zapewnia bezobsługową pracę. Wadą z pewnością jest fakt, że tuleje ślizgowe ulegają wyrobieniu po pewnym czasie, stąd luzy na średnicy zdecydowanie rosną. Ich wytrzymałości nie można w żaden sposób porównywać z łożyskami. Nie mają również możliwości być stosowane w wałkach oraz osiach, które przenoszą duże obciążenia i pracują na wysokich obrotach.

Dobór, montaż i konserwacja

Dobór tulei ślizgowych zależy głównie od właściwości, jakie ma spełniać mechanizm. Dobiera się je tam, gdzie nie ma konieczności przenoszenia dużych obciążeń, lub przy niewielkich średnicach osi oraz wałów. Często stosowane są również tam, gdzie występuje brak osiowości wału lub otworu w którym są osadzane tuleje. Montaż tulei jest stosunkowo prosty, natomiast rozwijająca się technologia ich produkcji sprawia, że są to podzespoły zasadniczo całkowicie bezobsługowe, dlatego nie wymagają konserwacji. Niektóre tuleje ślizgowe posiadają specjalne rowki, które wypełnione są smarem, dzięki temu ich właściwości mechaniczne znacząco wzrastają.

Tuleje ślizgowe rodzaje i ich zastosowanie

Tuleje ślizgowe to elementy różnego rodzaju mechanizmów oraz maszyn o szerokim zastosowaniu. Wytwarzane są z kompozytów, a także włókien zwijanych. Dostępne są w różnych odmianach, a ich konstrukcja różni się w zależności od zastosowania.

Do czego służą tuleje ślizgowe z materiału B/E?

Tuleje ślizgowe z materiału B/E to tzw. sucha tuleja ślizgowa, która wytwarzana jest z kompozytu trójwarstwowego. Używa się je tam, gdzie występuje ruch oscylacyjny lub obrotowy oraz wszędzie tam, gdzie jest ograniczone miejsce na zabudowę. Świetnie radzą się podczas pracy z dużymi obciążeniami, szczególnie promieniowymi. Tuleje B/E są praktycznie bezobsługowe. Do tego nie trzeba ich smarować.

Czym charakteryzują się tuleja ślizgowa z materiału M?

Tuleja ślizgowa z materiału M także określa się jako tuleje ślizgowe suche. Te modele również wykonane są z trójwarstwowego materiału kompozytowego. Wykorzystuje się je do pracy w mechanizmach, w których występuje ruch obrotowy, oscylacyjny, a także liniowy pod obciążeniem promieniowym. Tuleje ślizgowe M są to akcesoria bezobsługowe, które znajdują zastosowanie w miejscach, gdzie występuje ryzyko niewspółosiowości, dużego zanieczyszczenia czy obciążeń krawędziowych.

Właściwości tulei z włókien zwijanych FW

Tulejki ślizgowe z włókien zwijanych FW stosowane są w miejscach, gdzie występuje ruch obrotowy i liniowy oraz duże obciążenia promieniowe. Zwykle wykorzystuje się je w przypadku obciążeń zmiennych, udarowych lub oscylacyjnych, a także wtedy, gdy występuje działanie wysokich obciążeń krawędziowych.

Co warto wiedzieć o tulejach kołnierzowych z materiału B/E?

Tuleje ślizgowe kołnierzowe z materiału B/E to tuleje suche produkowane z trójwarstwowego materiału kompozytowego z kołnierzem umiejscowionym po jednej stronie. Używane są tam, gdzie występuje ruch obrotowy lub oscylacyjny pod równoczesnym obciążeniem promieniowym i osiowym jednokierunkowym. Są to elementy, które nie wymagają obsługi ani smarowania.

Podkładki wzdłużne – co to takiego?

Podkładki wzdłużne są również wytwarzane z trójwarstwowego materiału kompozytowego. Doskonale sprawdzają się w łożyskowaniach gwarantujących ustalenie osiowe. Są bezobsługowe i nie wymagają smarowania.

Taśmy o szerokim zastosowaniu

Taśmy zrobione są z trójwarstwowego materiału kompozytowego i mogą być cięte, tłoczone, gięte, a także w inny sposób dostosowywane do wymagań konkretnej aplikacji. Mają szerokie zastosowanie – sprawdzają się wszędzie tam, gdzie występuje suche tarcie ślizgowe.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png